måndag 25 april 2011

Utbrändhet

När hon gått kom plötsligt en otrolig trötthetskänsla över mig. Jag fick knappt ihop kvällsmaten. Åt ingenting själv, orkade inte se någonting på TV, orkade inte läsa – utan la mig klockan 18! Fullständigt utmattad.
Jag blev så ledsen. Kände paniken komma. Hur var det möjligt att jag kunde bli så otroligt trött bara av att träffa en människa i dryga två timmar!? Jag hade inte gjort något fysiskt ansträngande. Jag har ingen värk eller smärtor som gör mig trött.
Nej, bara genom att träffa någon och prata en stund – gjorde mig totalt slut.
Sen kunde jag inte somna trots tabletter. När jag äntligen somnat vaknade jag snart igen, hade hemska mardrömmar de stunder jag sov och gick upp vid 5. Det var ingen idé att försöka sova mera.
Så kan man ha det som utbränd. Ett tillstånd som är väldigt ifrågasatt av Försäkringskassan!
Jag väntar med spänning på vilka sjukskrivningsregler man kommer att presentera den närmaste tiden för just utbrändhet/utmattningsdepression. Det kommer förmodligen att bli lika löjeväckande som att man efter en blindtarmsoperation inte ska ha en enda dags sjukskrivning.

1 kommentar: